KADRY NIENAUCZYCIELSKIE – PODWYŻKI 2024 – Stanowisko NSZZ „Solidarność” ZUT
Analiza finansowa wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami akademickimi wskazuje ogólnie na umiarkowane, choć w pojedynczych przypadkach dosyć znaczące różnice w poziomach wynagrodzeń na tych samych lub zbliżonych zakresem obowiązków stanowiskach, w obrębie danych grup oraz znaczne wypłaszczenie średnich wynagrodzeń w obrębie całego ZUT-u, pomiędzy pracownikami Obsługi, a pracownikami Administracji.
O ile zniwelowanie w/w różnic może być trudne, a nawet niemożliwe, ze względu na niemożność dokonania obiektywnego wartościowania zakresów obowiązków osób zatrudnionych w konkretnych grupach, ale różnych jednostkach organizacyjnych, ze względu na różnice w specyfice ich pracy (dla porównania, w przypadku kadr nauczycielskich zakresy w poszczególnych grupach są tożsame), dlatego, w tym zakresie,
w odróżnieniu od kadr nauczycielskich, wywiązanie się z zaleceń PIP-y określonych
w dokumencie Nr rej. 1400897-53-K033-Ws01/23 z dnia 17.11.2023 r. wydanym jako rezultat kontroli przeprowadzonej w okresie wrzesień – październik 2023 r. w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie, może być niemożliwe.
Patologiczne wypłaszczenie płac, które narastało przez ostatnie lata,pomiędzy pracownikami Obsługi i pracownikami Administracyjnymi należałoby, przy okazji zbliżających się podwyżek, zniwelować w pierwszej kolejności!
Analiza finansowa wynagrodzeń na ZUT wykazuje, że w obrębie 3-letnim (2021-styczeń 2024) średnie wynagrodzenie pracowników Obsługi, poprzez podwyżki realizowane w tym okresie przez władze Uczelni, wzrosło o ponad 45 % (dokładnie 45,80 %). Natomiast analogiczny okres w przypadku pracowników Administracji wskazuje na wzrost ich wynagrodzeń o niewiele ponad 20 % (dokładnie 20,43 %). Doprowadziło to do kuriozalnej sytuacji, w której pracownik Obsługi (portier, pracownik gospodarczy czy osoba sprzątająca) zarabia więcej od pracownika Administracji, którego zakres obowiązków, a przede wszystkim zakres odpowiedzialności zawodowej, jest nieporównywalny. Pracownicy Administracji, szczególnie w ostatnich latach, muszą borykać się z wieloma nowymi aspektami ich pracy, wynikającymi z informatyzacji większości procesów w obrębie ZUT-u (ERP, EOD, HCM, Simple etc.). Są to także osoby w większości bardzo dobrze wykształcone i starające się na bieżąco podnosić swoje kwalifikacje, poprzez uczestnictwo w szkoleniach, kursach czy kierunkowych studiach podyplomowych itp. W celu sprostania zwiększającym się obowiązkom, podejmują dodatkowy wysiłek intelektualny, mentalny a w niektórych przypadkach nawet finansowy (dodatkowe kursy doszkalające, warsztaty językowe, studia itp.), zdobywając ponadto dodatkowe uprawnienia bądź kwalifikacje podnoszące wartość merytoryczną danego pracownika/-ów.
Wynagrodzenie pracowników Obsługi było podnoszone z każdym wzrostem poziomu wynagrodzenia minimalnego w gospodarce narodowej, mimo braku dodatkowych środków z Ministerstwa na ten cel. Pozwoliło to na przyrost wynagrodzeń w tej grupie pracowniczej o poziom przewyższający poziom inflacji w tym okresie. Wyjaśniamy: Przyrost inflacji w tym okresie oscylował na poziomie nieco ponad 30 % (dokładnie 30,90 %). Zatem przyrost średnich wynagrodzeń pracowników Obsługi znacznie przekroczył przyrost inflacji w tym okresie.
Kolejnym aspektem przemawiającym za objęciem znacznymi podwyżkami grupy pracowników Administracji jest fakt, że przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wyniosło w 2021 roku: 5.662,53 zł, aby do 2023 roku osiągnąć poziom: 7.155,48 zł.
To wskazuje, że średnie wynagrodzenie pracowników ZUT-u, szczególnie w grupie Administracji jest rażąco i patologicznie niższe od średniego wynagrodzenia w kraju. Może to w rezultacie doprowadzić do masowego odchodzenia z pracy na naszej Uczelni, dobrze wykształconych i doświadczonych pracowników, ze względu na możliwość uzyskania lepszych zarobków na innych uczelniach w regionie bądź zdecydowanie lepszych w przemyśle czy sektorze prywatnym.
Warto nadmienić, że podwyżki dla pracowników Administracji w 2024 rokunawet na poziomie 20-procentowym, i tak nie pozwolą pracownikom Administracji osiągnąć przyrostu wynagrodzeń już osiągniętych przez pracowników Obsługi w okresie 2021 r. – styczeń 2024 r. (nadal będą mniejsze o 5,37 %).
Reasumując, w pierwszej kolejności będziemy dążyć do zróżnicowania płac między pracownikami Obsługi i Administracji. W związku z powyższym wnioskujemy o bezwzględny wzrost poziomu wynagrodzeń wszystkich pracowników Administracji oraz grupy wykwalifikowanych konserwatorów o co najmniej 20 %. W przypadku pracowników Obsługi, proponujemy podwyżki kwotowe wynagrodzeń (wynagrodzenie zasadnicze plus premia regulaminowa) do poziomu minimalnego wynagrodzenia ustalonego na lipiec 2024 (z wyrównaniem różnicy od stycznia b.r.), które od 1 lipca 2024 r. zostanie podniesione i osiągnie poziom: 4.300,00 zł brutto
W przypadku braku wystarczających środków w obrębie przyznanej na podwyżki subwencji (która niestety odnosi się do wynagrodzeń z roku 2022 r.), wnioskujemy o wygospodarowanie tych środków ze środków Uczelni, analogicznie jak to miało miejsce przy podwyżkach pracowników Obsługi w okresie 2021-2024.
Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność“